Dagen i dag har vært litt skiftende. Har vært på jobb, og vært på cafe med en venninne. Det var veldig koselig. Men samtidig tenker jeg bare på at jeg sendte en melding i dag morges som jeg ikke har fått svar på. Trenger ikke bety noe, men jeg blir bare så ufattelig trist. Tar meg fort nær av ting, og overtolker alt. Vet det er tåpelig, men klarer ikke å la være. Har fryktelig lyst til å kutte nå. Skal på jobb i morgen også, det er dritt!! Forsøkte å kutte i går, men var så utmattet at jeg sovnet med kniven i senga. Men i dag har jeg nok energi til det.. Får se om jeg klarer å la være eller ikke..

47 kommentarer In " Lyst til å kutte – igjen "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
desember 28th 2006 at 12:51 am
NEEEeeeiiii, Ikke gjør det da! Vær så snill!? Det blir så stygge arr av det.
Du er sterk – Ikke gjør det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 12:54 am
For sent
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 12:56 am
Kutte seg fordi man ikke får svar på en melding?!??
Jaja…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 12:59 am
Hvis du tror det er derfor man kutter seg, så har du misforstått litt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 12:59 am
Skal du kutte deg helt til du får svar??
Det er for gæli altså.
Er du veldig ensom?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 1:04 am
# 5: Refererer egentlig bare til kommentaren min over
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 1:07 am
Nei, men jeg mener ikke å se ned på det. jeg kan forstå hvorfor du velger å ta til kniven, eller saksa, eløler fyrstikken…
Men er det ensomheten som gjør at du må skade deg? Redselen? Hva er galt kjære deg..?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 1:12 am
Offa…det går bra til slutt skal du se =)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 1:14 am
Mye som er galt. Jobb, kjærlighetsliv, mamma osv osv. Har mange gode og fantastiske venner, men vil ikke bry de med mine problemer.. Har mange rundt meg, men føler meg utrolig ensom. Liker ikke livet mitt..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 1:17 am
Du er ikke alene om det….føler meg ganske lost sjøl akkurat nå…men jeg liker litt å være lei meg, får da vet jeg det går bra igjen snart…høres sikkert rart ut, men jeg er rar så..hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 1:21 am
Takk Aninette. Skal prøve å tenke sånn.. Håper det går bra med deg. Klem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 1:22 am
Og julen er kanskje den tiden hvor ensomheten gjør seg mest gjellende?
Det er leit å høre at du har det sånn! Er det noe dus er at de rundt deg kunne gjort for deg?
Hva tenker du at kan gjøre deg lykkeligere/mindre ensom?
Jeg var ensom jeg også.. Jeg tok frem kniven, passern.. Alt. Jeg fikk arr, som jeg på den tiden elsket, men nå hater jeg dem. Det er fælt å se sine arr på utsiden, de som man prøver å heele på innsiden. Men når man ser de på utsiden hele tiden, er det akkurat som om arrene på insiden blir revet opp igjen.
Jeg angrer…
Men jeg er fortsatt litt ensom
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 1:25 am
Ingen årsak =) håper det går bra med deg også…klems
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 1:28 am
Trist å høre at du også har hatt det sånn. Håper virkelig at du har det bra nå.
Det de kunne gjort var å holde rundt meg hele natten. Ikke spurt hva som var galt, uten å dømme meg og uten å bli redd. Bare strøket meg over kinnet og sagt at alt ville ordne seg. For akkurat nå føles det ikke sånn..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 1:34 am
Hva er det som akkurat nå føles som om ikke skal ordne seg?
Du trenger klemmer. Mange klemmer:) Jeg vil klemme deg.
Er du redd for at folk skal vike fra deg når du forteller hva som er galt?
Jeg har det topp nå. Jeg har mange virkelig gode venner, som jeg kan prate med, om alt. Og det er veldig godt. Det er livsviktig. Hvis ikke du har noen du kan snakke fortrolig med bør du på en eller annen måte åpne deg for noen. Jeg tror nok også at vennene dine vil mer enn gjerne hjelpe deg med dine problemer, hvis de er ekte venner! Jeg tror ikke de føler det som om du prakker på dem dine problemer.
Jeg vil gi deg en good klem, og et råd om å prøve å åpne deg for vennene dine. Den du stoler mest på:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 1:39 am
Takk for oppmuntrende ord. Vet ikke hva jeg er redd for. Kanskje at fasaden min skal sprekke. Virker som en glad, fornøyd og livlig jente utad. Redd for å vise sårbarheten min, føler meg naken og legger meg på ofrebenken. Vet jeg har gode venner som vil støtte meg, men jeg vil virkelig ikke være en som plager andre med mine problemer. Off, jeg er litt rådvill. Og sliten
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 1:46 am
Det er sterkt å vise svakhet. Det gjør deg nok enda sterkere:) Ingen er feilfri. Alle har problemer minst en eller flere ganger i løpet av livet, men det er ikke alltid man klarer å løse problemene alene. I og med at du kutter deg slev, vet kanskje noen flere om det? Ser ikke vennene dine det? Hva sier du da? Hva sier de?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 1:51 am
De gangene de har spurt, så bare snakker jeg det bort. bruker plaster til det ikke ser så ille ut, og sminker litt på arret. Sier jeg har gått på noe i fylla.. Prøver å kutte på samme sted, så jeg ikke får arr så mange steder. Har nå to ulike steder jeg pleier å kutte..
Har veldig lyst til å snakke om det, men man kan ikke gjøre det ugjort dersom jeg først forteller det. Det skremmer meg. Vil ikke at folk skal gå rundt å tro at jeg er gal
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 2:01 am
Men den smerten du utsetter deg for ved å skade deg selv, er ikke det et utrykk for de ordene du ikke får ut, ikke får delt, eller ikke finner? Et utrykk for ordløsheten? Tror du at du kan famle frem noen ord, dele de med den du stoler mest på, få forståelse? Tror du at du blir møtt med forståelse eller avsky?
Men syntes de aldri det er mystisk at du har plaster på de samme steden hver gang, eller slår deg akkurat på de samme steden hver gang? Jeg mener.. begynner ikke noen rundt deg å lure?
Jeg skrev et dikt en gang jeg lå i sengen min en kveld.. Vil dele det med deg her.
“En ensom tåre
triller ned langs mitt kinn
det er ordløshetens venn
den vil så gjerne fortelle deg
alt det du ikke vet…
Men bare et sekund,
for i det neste
har den mektige skammen hvisket den vekk.
Ordløsheten vil ikke vises nå,
for den glemte tåra er gjemt.”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 2:17 am
Utrolig fint dikt! Tusen takk for at du delte det med meg.
Tror vennene mine begynner å lure snart. Men jeg er flink til å skjule det. Kutter helt øverst på armen der ikke synes med t-skjorte.
Har ordene, men føler at det ikke er viktig nok for å dele med andre. At jeg ikke ønsker å være til bryderi og bekymring. Vil allerhelst forsvinne, men jeg er sterk, så jeg kjemper hele tiden. Tror det blir bedre, men når? Litt usikker på hvor lenge og hvor mye jeg klarer
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 2:26 am
Hva er det som tilsier at din smerte ikke er viktig nok for å deles med andre?
Du sier at du overtolker så mye..
Kjenner meg igjen i det. Og jeg ahr funnet ut at jo mer jeg tolker, jo mer lei meg blir jeg. nettopp fordi mitt hodet alltid får hver minste lille ting til å bli veldig alvorlig for meg. Jeg blir lei meg, og innesluttet… Så det der har jeg prøvd å slutte med. Det går ikke helt, men det hjelper å ikke tenke så mye over ting. Bare godta ting som det er noen ganger.
Jeg kan ikke si jeg er sikker på at ting blir bedre for deg med det første. Jeg beklager, mener ikke å dra deg ned nå, men du må innse det at du ikke kan klare alt i denne verden, selv om du er en veldig sterk jente.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 2:30 am
Tusen takk for at du er så forståelsesfull og søt mot meg. Men du burde sove vennen! For lengst.. Nå føler jeg meg skyldig som har holdt deg våken.
Skal prøve å legge meg snart jeg også, og skal prøve å la være å kutte mer i kveld..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 2:41 am
Legger ikke ut mailadressen din her, men sender deg en mail i morgen. Sov godt vennen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 2:44 am
Takk for det:)
Gleder meg til å lese mail fra deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 3:39 am
Kutte seg fordi man ikke fikk svar på en melding!? Synes jeg ser meg selv åpne postkassa da jeg plutselig flekker fram kniven og begynner og kutte meg selv fordi jeg ikke fikk svar på et brev. Nei, noen sterk jente er du ikke. Jeg kan personlig si jeg har vært gjennom et større helvete enn du noensinne kan tenke deg, men jeg verken kutter eller skader meg på andre måter. Og hvorfor skulle jeg? Jeg verdsetter heller det livet jeg har fått. For hadde ikke jeg blitt født så hadde det vært noen andre i stedet, og når jeg da tenker på hvor heldig jeg er for å ha fått livet på bekostning av andre og ikke minst hvor liten sjansen var, vel da sier det bare seg selv at jeg skylder såpass respekt at jeg tar vare på meg selv. Og om ikke for meg selv så for de som er glad i meg og for de som aldri fikk en sjanse på livet siden jeg tok deres plass.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 3:43 am
bli med meg på jobb du =) så får du tankene over til helt andre ting..kan slite deg ut så jævlig at du ikke orker å plukke opp en kniv engang..bra plan det da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 3:58 am
Det som virkelig irriterer meg med dagens samfunn, eller dagens ungdom kanskje rettere sagt, er at hvis man forteller til noen at man kutter seg, så blir man automatisk stemplet som en sutrete, oppmerksomhetsgal, wannabe emo.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 4:06 am
#27
Er det noe rart da? En ungdom har gjerne ikke like bred erfaring i livet som en voksen og kan lett mistolke slikt som selvskading. Så hvis det irriterer deg så får du gå rundt med brosjyrer og opplyse folk e.l. Ellers kan du bare holde kjeft.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 4:09 am
#28:
Ble noen bittelitt sinna nå?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 4:13 am
#29
Gretten er jeg siden jeg nettopp har stått opp, men aldri noe sinna:) Poenget mitt er at man kan ikke skylde på ungdommen. Det er for dårlig informering som er problemet hvis ungdom har en slik holdning.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 4:17 am
#30:
Det er det jeg snakker om. Altfor mange ungdom har en slik holdning. Det er blitt en trend å hate emoer, uten noe særlig grunnlag. Og mange tror at emoer kutter seg for oppmerksomhet. Ergo, selvkutter = emo = idiot.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 4:21 am
#31
Men er det ungdommen du da skal irritere deg på eller politikerene som er for dårlig med informering om ting som dette? Videre så betyr det ikke at alle selvskadere ikke er oppmerksomhets horer og idioter. Det er like mange blant dem som blant normale folk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 4:30 am
Tror ikke det er politikernes oppgave å informere om hvorvidt folk kutter seg for oppmerksomhet eller ikke.
Det som irriterer meg er dumme, ignorante ungdommer. En som kler seg i svart trenger ikke å være selvskader, og en selvskader trenger ikke å gjøre det fordi han/henne kun er ute etter oppmerksomhet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 4:37 am
#33
Anser du selvskading som en sykdom? Er det isåfall ikke like viktig å informere om det på skoler o.l. (bare noe politikerene kan få til) som med andre sykdommer? Er det ikke viktig for ungdommer å kunne forstå hva selvskaderen gjennomgår for å kunne danne seg et grunnlag for sine holdninger mot det?
Og er det ignorante ungdommer eller dårlig informerte ungdommer? Er det ungdommene som er dumme eller for dårlig informerte?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 4:49 am
#34:
Sykdom? Tjao, det er vel kanskje det, men likevel et ganske tabu emne. Ingen som prater høyt om det, bortsett fra når folk skal gjøre narr av de “rammede”.
Jeg er ungdom, og er ikke mer informert enn resten av oss. Men jeg skjønner likevel at en person som kutter seg selv, har store problemer med depresjon osv, og iløpet av mitt 18 år lange liv, så har jeg aldri sett/møtt/hørt om en eneste person som kutter seg for oppmerksomhet. Hele dette hatet/trenden er vel startet av ignorante og late ungdommer som ikke tenker lengre enn til sin egen nese og ikke skjønner at det ligger langt mer bak selvskading enn kun “oppmerksomhet”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 5:05 am
#35
Hvordan du klarer å fatte dette, men samtidig ikke klarer å fatte at mennesker har forskjellige oppfatninger, kan ikke skyldes annet en ignoranse. De som mobber tror kanskje virkelig at det er et skrik etter oppmerksomhet fordi de aldri har blitt lært annerledes, tenker du i det heletatt på det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 5:14 am
#36:
Jeg er da vitterlig klar over at folk har forskjellige oppfatninger! Men at folk tror på alt som blir sagt av en kompis av en kompis, og ikke tenker lengre og skjønner at det kanskje, bare kanskje kan være andre grunner bak, er av en langt større grad av ignoranse, enn det du beskylder meg for.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 5:21 am
#37
Det er umulig for et menneske å vite noe uten at de enten har blitt tillært eller opplevd det. Vi baserer våres valg på hva vi har lært. Så om man tror på det en kompis sier og ikke “tenker lenger” så kan det godt skyldes en mangel på lærdom innenfor dette temaet fordi man rett og slett ikke vet bedre. Det er da lærdom spiller en viktig del eller lever du i den oppfatning at alle mennesker skal selv kunne tenke ut at alt om psykiske sykdommer/plager?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 5:25 am
#38:
“Det er da lærdom spiller en viktig del eller lever du i den oppfatning at alle mennesker skal selv kunne tenke ut at alt om psykiske sykdommer/plager?”
Nei, men litt innsikt er en fin ting.
Men dette gidder jeg ikke mer, det er sent og jeg skal sove.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 5:30 am
#39
Innsikt er unektelig nok en fin ting, men ikke noe alle er i samme grad i besittelse av, hvorav denne innsikten baserer seg på tidligere lærdom. Du kan ikke ha innsikt uten å ha noe å baserere deg på. Med andre ord baserer alt seg på riktig lærdom, selv om det alltid innenfor alle grupper mennesker vil være noen som mobber kun for å mobbe. Jeg skjønner godt du ikke gidder mere, for du har tapt diskusjonen.
God natt til deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 6:34 am
Etter nikket mitt, er det sånn jeg føler det, det er så mye mer jeg skulle visst mere om.
Men selvskading kan jeg, og jeg kan gjerne si dere at på mange kan det virke både dumt og idiotisk, tenk å skjære seg selv med kniv, Noen besvimer jo av å ta en blodprøve. Få oppmerksomhet, joda di kan nok få det, men det gjør vondt i magen og se en du er glad i full av hudslintrer, men det kan bli en vane det og.. selvskader tenker noen, det er en med kniv det, som skjærer seg selv i stykker, men der tar dere feil. Det er selvskading og drikke seg drita i fylla, for så å la frustrasjonen gå ut over en eller annen, eller bare gråte for og få ut smerte, det er selvskading, og putte i seg for mye medesiner, det går på indre organer, Mobbing kan og gå under selvskading, der du må hevde deg selv for og bli sett, og få ut det som er inni deg. Men samtidig som du skader deg selv, skader du også et uskyldig menneske.
Men ditt inlegg Pusekatten, bare navnet ditt sier hva du trenger. Du trenger godhet, varme omtanke og en varm klem. Samtidig går du din egen vei, men husk du har ikke ni liv.
Snakket med min datter om det her om dagen, for jeg vet selvskadingen hennes er mer eller mindre hitorie nå. Hun svarte, mamma det gjorde så vondt inne i meg, jeg gjorde og sa så mye dumt, jeg trodde alle så på meg med skjevt blikk.
det var så mye kaos inne i meg, at jeg ikke hverken klarte og sortere det, eller få det ut.
Jeg satt og så, mens jeg skar, det var vondt, men godt alikevel, for nå kunne jeg se det vonde. Det var godt og se blodet, det var liksom som smerten var blodet, som rant ut.
Men hun visste hun ville bli oppdaget, jeg kjenner øynene hennes, og spurte bare om hun trengte plaster eller sys. Og det rare var at etter det var over, kunne hun prate med meg om det, ikke bare skadingen, men hva som plaget henne også.
Jeg vet mere om henne, en en mor ønsker og vite, men det er greit det og.
Ofte var det ikke mere som skulle til en en melding hun ikke fikk, eller en dårlig dag på skole eller jobb, folk som ga henne en kommentar hun feiltolket, eller som hun ikke glemte, som toppet alt.
Jeg blir vel hudflettet her inne når jeg sier det jeg gjør nå. Jeg fårstår deg jeg, fårstår hvorfor du gjør det. Men du som jeg, vet at når det er overstått, er ikke problemene borte. Noen ganger er det som det var, eller helst værre. Og tenk på alt dette styret etterpå, med opptørking av blod, plaster, og nye løgner for familie og venner. En god venn vil ikke se ned på deg om du sier du trenger hjelp, vil heller ikke møte deg med avsky. Du kan snakke med legen din, han har taushetsplikt, men det er ikke like lett å gå til lege med dette, som om du hadde detti i fylla, og brukket armen.
Jeg snakker mer en gjerne med deg om dette, men jeg kan ikke få deg til og slutte, selv om jeg så gjerne vil. Det er bare deg Pusekatten, som hver gang du er i ferd med og gjøre det, må tenke på om det er verdt det. Jeg kan blåse, og plastre, men det som er inne i deg, må ut.
Vil tenke på deg.. Klem fra en selvskaders mamma; ))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 9:35 am
#25: Vet egentlig ikke hvorfor jeg gidder å si dette på nytt, men jeg kuttet meg IKKE fordi jeg ikke fikk svar på en melding. Jeg fikk faktisk mange tilbakemeldinger, og det var deilig at noen brydde seg til tross for at de ikke kjenner meg. Vil avkrefte noen fordommer:
1) Jeg er ikke så ung og uvitende
2) Jeg går ikke kledd i sort
3) Jeg kutter IKKE for oppmerksomhet, dersom du hadde lest det jeg skrev tidligere ville du skjønt at jeg forsøker å skjule det.
4) Jeg har høy utdannelse
5) Jeg går på jobb selvom det føles jævlig.
Men bortsett fra det, har jeg ikke så mye å si deg.
#26: Marcus, jeg blir gjerne med deg på jobb. Høres moro ut.. hihi
Omjegbarevisste: Tusen takk for kjempe koselig hilsen. Går litt bedre med meg i dag, selvom jeg er sliten og lei. Prøver å holde fokus. Klemmer
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 9:40 am
#42
Nei, det er ikke selve meldingen som gjør at du vil kutte deg, men den totale sammlingen av slike ting du har opplevd iløpet av en dag, og ikke minst din følelsesmessige reaksjon på slike ting.
Jeg har aldri påstått at du er kledd i sort, ung og uvitende, at du kutter for oppmerksomhet, at du ikke har høy utdannelse eller at du føler det som en lykkerus å gå på jobb.
Alt jeg sier er (sitat): “Jeg kan personlig si jeg har vært gjennom et større helvete enn du noensinne kan tenke deg, men jeg verken kutter eller skader meg på noen måter. Og hvorfor skulle jeg? Jeg verdsetter heller det livet jeg har fått. For hadde ikke jeg blitt født så hadde det vært noen andre i stedet, og når jeg da tenker på hvor heldig jeg er for å ha fått livet på bekostning av andre og ikke minst hvor liten sjansen var, vel da sier det bare seg selv at jeg skylder såpass respekt at jeg tar vare på meg selv. Og om ikke for meg selv så for de som er glad i meg og for de som aldri fikk en sjanse på livet siden jeg tok deres plass.”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 9:44 am
Jeg tviler ikke på at du har vært igjenom et helvete. Derfor burde du jo ha forståelse for at folk reagerer forskjellig. Flott at du er takknemlig for livet du har fått, og at du har det bra nå. Det mener jeg. Men for min egen del, så syns jeg det ikke er så fantastisk at jeg har blitt født og ingen andre. Jeg ville gledelig gitt opp plassen min for noen andre..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 10:05 am
#44
Jeg er takknemlig for livet jeg har fått, selv om jeg sjeldent viser det, som så mange andre.
Jeg har ikke peiling på hva du har opplevd, men kort fortalt så antar jeg at du slåss en bitter kamp med deg selv daglig.
Men jeg skal ikke blande meg, det er ikke min kamp. Jeg håper du får det bedre etterhvert, jeg er selv akkurat på din alder og vet at dette er den beste alderen man noensinne kommer til å ha. Bruk den, de fleste angrer resten av livet sitt på at de sløste den vekk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 12:31 pm
har skrevet et lite stykke i min blogg i dag, om du har tid, les det.. det er sån jeg føler og tenker.
Godt at det er bedre i dag, ville vært ille om alle dagen hadde vært like ille ; ))
En torsdagsklem til deg ; ))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 1:52 pm
Det er mange som sliter med depresjon og selvmordstanker. Hvis du har lyst er det bare å lese det første innlegget mitt:) Depresjon fra mitt synsvinkel. Ellers ønsker jeg deg alt vel. *Trøsteklem*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende